تمرین حلقه ها در پایتون
در این صفحه تمرینات متنوعی برای کار با حلقه ها در پایتون ارائه شده است. این تمرینات به شما کمک میکند که روشهای مختلف استفاده از حلقه ها را بهتر درک کنید.
توضیحات و راهنمای حل تمرین
تمرینات حلقهها در پایتون، ویژه افرادی که به تازگی این بخش از برنامه نویسی را یادگرفته اند و می خواهند مفاهیم اولیه حلقهها را یاد بگیرند. این تمرینات در لحظه توسط هوش مصنوعی تصحیح می شوند و اشکالات شما گرفته می شود و در صورت تأیید نیز تا 10 امتیاز بر اساس کیفیت پاسخگویی دریافت خواهید کرد.
همین صفحه ای که درآن قرار دارید، مربوط به تمرینات مبتدی حلقهها در پایتون است که میتوانید حل کنید.
پیش نیاز این تمرین، آشنایی با تمرین لیست در پایتون، و همچنین مفاهیم اولیه مثل تمرین دریافت ورودی و تمرین چاپ خروجی در پایتون است.
راهنما حل تمرین حلقهها در پایتون:

- عنوان تمرین
- توضیحات تمرین
- در این بخش، زبانی که میخواهید تمرین را با آن حل کنید مشخص شده است. اگر خواستید تمرین را با زبانی غیر از پایتون حل کنید نیز می توانید از این بخش زبان مورد نظر خود را انتخاب کنید.
- برای حل تمرین در ویرایشگر آنلاین سایت و بررسی پاسخ روی دکمه "حل تمرین در ادیتور" کلیک کنید.
- در صورتی که خطایی در سوال مشاهده می کنید و یا گزارشی دارید، می توانید در تب "نظرات" آن را مطرح کنید تا در سریع ترین زمان ممکن پاسخ دهیم.
- با استفاده از تب "پاسخ دیگران" می توانید پاسخ دیگر کاربران به این تمرین را نیز مشاهده کنید. عدد 1 که در کنار این عنوان نوشته شده است به این معنی است که یک نفر دیگر با زبان پایتون به این تمرین پاسخ صحیح داده است. البته این بخش مخصوص اعضای ویژه است. توجه داشته باشید که اگر قبل از حل کردن تمرین، پاسخ دیگر کاربران را مشاهده کنید، امتیاز آن تمرین را از دست می دهید.
با کلیک روی دکمه "حل تمرین در ادیتور" وارد ویرایشگر آنلاین سایت خواهید شد:

- حل خود را در این قسمت در ویرایشگر آنلاین سایت بنویسید.
- با کلیک روی دکمه "ارسال حل تمرین برای بررسی"، تمرین شما توسط هوش مصنوعی بررسی شده و در صورتی که اشکالی داشته باشد به شما گزارش می شود. در صورتی که حل شما صحیح باشد، 5 امتیاز بابت حل صحیح و از 1 تا 5 امتیاز بابت کیفیت کد (نحوه نام گذاری صحیح متغیر ها، کامنت نویسی و ...) دریافت خواهید کرد.
علاوه بر این میتوانید از کامپایلر آنلاین این ویرایشگر نیز استفاده کنید تا قبل از ارسال برای بررسی، کد خود را در ترمینال پایین تست کنید. برای اینکار، آیکون play در منوی بالا را کلیک کنید.
2- تمرینات الگوریتمی
برای حل این تمرینات، علاوه بر دانستن مفاهیم پایه، باید مهارت حل مسئله را نیز بدانید و این تمرینات این مهارت مهم را در شما تقویت می کند. سطح این تمرینات از تمرینات مبتدی بالاتر است و حتماً باید با تابع حل شوند چرا که از این طریق با استفاده از تست اتوماتیک حل شما تصحیح خواهد شد.
توجه: در این بخش هر روز صبح ساعت 9 یک تمرین جدید اضافه می شود که تا 24 ساعت رایگان است و پس از آن فقط برای اعضای ویژه قابل دسترس خواهد بود.
نمونه ای از تمرینات حلقهها در پایتون در بخش تمرینات الگوریتمی
مشاهده همهنحوه حل این تمرین نیز مشابه تمرین قبل است. برای حل تمرین بایستی روی دکمه "حل تمرین در ادیتور" کلیک کرده و وارد ویرایشگر آنلاین شوید. این تمرین حتماً باید با استفاده از تابع و دقیقاً هم نام با تابع گفته شده در متن سوال باشد. برای تست، تعدادی ورودی مختلف به کد شما ارسال می شود که خروجی برگشته از تابع شما باید با خروجی مورد انتظار یکی باشد. در این صورت به میزان امتیازی که برای آن تمرین در نظر گرفته شده است امتیاز دریافت خواهید کرد.
3- پروژه های ساده تمرینی
در این بخش، پروژه هایی ساده که اغلب به صورت تعاملی هستند آورده شده است. موضوع پروژه ها اغلب ساخت بازی های ساده ای هستند که در عین اینکه سرگرم کننده هستند، در بخش های مختلف مهارت های پایتون شما را به چالش می کشند.
نمونه ای از تمرینات حلقهها در پایتون در بخش پروژه های تمرینی
مشاهده تمام تمرینات پروژه ای سادهبرای حل این نوع تمرینات، باید روی دکمه "حل تمرین در ادیتور" کلیک کرده و حل خود را در ویرایشگر آنلاین سایت بنویسید. این نوع تمرین به صورت دستی تصحیح می شود و بعد از تصحیح، امتیاز آن به شما تعلق خواهد گرفت.
4- جدول برنامه نویسی
یکی از مسائلی که به حرفه ای شدن ما کمک می کند و سرعت ما را در پیاده سازی الگوریتم ها بالا می برد، آشنایی و تسلط داشتن به متد ها و توابع پیش ساخته زبان برنامه نویسی مان است. تمرین جدول برنامه نویسی به شما کمک می کند بدون نیاز به حفظ کردن یک لیست بی انتها از متد ها، در آنها تسلط پیدا کنید. جدول های زیر در سایت آماده شده است و مهارت شما را برای تسلط بر توابع مربوط به حلقهها در پایتون بالا می برد.
نمونه ای از جدول برنامه نویسی برای تقویت تسلط بر متدهای پایتون

راهنمای حل این جدول برنامه نویسی:
- این جدول 20 سوال دارد.
- با حل کامل جدول و ارسال آن 80 امتیاز دریافت خواهید کرد.
- با کلیک روی هر خانه جدول ردیف عمودی یا افقی آن مشخص شده و سؤال مربوط به آن ردیف نمایش داده می شود.
- در صورت ثبت پاسخ اشتباه، خانه ی مربوطه قرمز رنگ خواهد شد.
راهنمایی برای حل تمرین حلقهها در پایتون
راهنمای سریع تمرین حلقهها در پایتون
حلقهها در پایتون ابزاری قدرتمند برای تکرار اجرای کد هستند. در ادامه راهنمایی خلاصه برای یادگیری و تمرین حلقهها ارائه میشود:
حلقه for
حلقهfor
برای تکرار روی لیستها، رشتهها، دیکشنریها و سایر iterableها استفاده میشود.
ساختار:
for variable in iterable:
# Block of code
مثالها:
- تکرار روی لیست:
numbers = [1, 2, 3, 4] for num in numbers: print(num)
- تکرار روی رشته:
text = "Python" for char in text: print(char)
- تکرار با
range()
:for i in range(5): # از 0 تا 4 print(i)
حلقه while
حلقهwhile
تا زمانی که شرط درست باشد، اجرا میشود.
ساختار:
while condition:
# Block of code
مثالها:
- تکرار تا رسیدن به شرط:
count = 0 while count < 5: print(count) count += 1
- حلقه بینهایت با شرط خروج:
while True: user_input = input("Enter 'exit' to quit: ") if user_input == 'exit': break
دستورات مهم در حلقهها
break
: برای خروج از حلقه.for i in range(10): if i == 5: break print(i)
continue
: برای رد کردن ادامهی کد حلقه و رفتن به تکرار بعدی.for i in range(5): if i == 2: continue print(i)
else
با حلقهها: وقتی حلقه به طور کامل اجرا شود، بخشelse
اجرا میشود (اگر باbreak
متوقف نشده باشد).for i in range(5): print(i) else: print("Loop completed!")
نکات پیشرفته
- توابع داخلی مفید برای حلقهها:
enumerate()
برای دسترسی به ایندکس و مقدار:items = ['a', 'b', 'c'] for index, value in enumerate(items): print(index, value)
zip()
برای تکرار همزمان روی چند iterable:names = ['Ali', 'Sara', 'Reza'] scores = [90, 85, 88] for name, score in zip(names, scores): print(name, score)
- فهم حلقه (List Comprehension):
squares = [x**2 for x in range(10)] print(squares)