بکندباز

آموزش ساخت ماشین حساب با پایتون

در دنیای برنامه‌نویسی، یکی از بهترین روش‌ها برای یادگیری، انجام پروژه‌های عملی است. پروژه‌هایی که به شما اجازه می‌دهند مفاهیم پایه‌ای را در عمل پیاده کنید و درک عمیق‌تری از زبان برنامه‌نویسی مورد نظر به دست آورید. یکی از ساده‌ترین و محبوب‌ترین پروژه‌ها برای مبتدیان، ساخت یک ماشین حساب است.

ماشین حساب‌ها ابزارهایی بسیار کاربردی هستند که در زندگی روزمره و بسیاری از حرفه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. از طرفی، ساخت یک ماشین حساب به شما کمک می‌کند تا اصول اولیه کدنویسی، مدیریت داده‌ها، ساختار توابع، و منطق شرطی را بهتر درک کنید.

در این مقاله، ما قصد داریم با استفاده از زبان پایتون، از ابتدا تا انتها یک ماشین حساب ساده بسازیم و سپس آن را گسترش دهیم. پایتون به دلیل سادگی و خوانایی بالای کدهایش، یکی از بهترین زبان‌ها برای شروع یادگیری برنامه‌نویسی و پیاده‌سازی چنین پروژه‌هایی است.

آنچه در این آموزش خواهید آموخت:

  • نحوه پیاده‌سازی یک ماشین حساب متنی ساده با پایتون.
  • استفاده از توابع برای سازماندهی کد.
  • گسترش پروژه برای افزودن قابلیت‌های پیشرفته‌تر.
  • معرفی نحوه ساخت یک ماشین حساب گرافیکی (GUI) با ابزارهای پایتون.

چرا یادگیری این پروژه مهم است؟

  • تمرین کدنویسی عملی: با این پروژه، می‌توانید مفاهیم نظری را در قالب کد پیاده کنید.
  • تقویت تفکر الگوریتمی: ساخت یک ماشین حساب نیازمند طراحی منطق شرطی و الگوریتم‌های ساده است.
  • شروع پروژه‌های بزرگ‌تر: این پروژه می‌تواند پایه‌ای برای ساخت برنامه‌های پیچیده‌تر در آینده باشد.

برای چه کسانی مناسب است؟

این آموزش برای افرادی مناسب است که:

  1. با مفاهیم پایه‌ای پایتون آشنا هستند.
  2. به دنبال یک پروژه ساده برای شروع یادگیری هستند.
  3. می‌خواهند پروژه‌ای بسازند که به صورت عملی قابل استفاده باشد.

مراحل کار

این مقاله به صورت گام‌به‌گام طراحی شده است و از مباحث پایه مانند طراحی ماشین حساب متنی شروع کرده و به مباحث پیشرفته‌تر مانند ساخت ماشین حساب گرافیکی ختم می‌شود. در پایان این آموزش، شما یک ماشین حساب کاربردی خواهید داشت که می‌توانید از آن استفاده کرده یا آن را گسترش دهید.

با ما همراه باشید و در گام بعدی، پیش‌نیازهای لازم برای این پروژه را مرور خواهیم کرد.

2. پیش‌نیازها

قبل از شروع ساخت ماشین حساب با پایتون، بهتر است مطمئن شوید که ابزارها و دانش اولیه لازم برای انجام این پروژه را در اختیار دارید. این بخش به شما کمک می‌کند تا محیط برنامه‌نویسی خود را آماده کرده و با مفاهیم مورد نیاز آشنا شوید.


2.1 آشنایی با مفاهیم پایه‌ای پایتون

برای پیاده‌سازی این پروژه، نیاز دارید تا مفاهیم زیر را در پایتون بدانید:

  • متغیرها: ذخیره‌سازی مقادیر مانند اعداد یا متن در برنامه.
  • عملگرها: استفاده از عملگرهای ریاضی مانند +, -, *, /.
  • توابع: نوشتن بخش‌های جداگانه‌ای از کد که یک وظیفه خاص را انجام می‌دهند.
  • شرط‌ها: تصمیم‌گیری با استفاده از ساختار if و else.
  • حلقه‌ها: تکرار یک فرآیند با استفاده از ساختارهایی مانند while یا for (اختیاری برای این پروژه).

2.2 ابزارهای مورد نیاز

برای نوشتن و اجرای کدهای پایتون جهت پروژه ماشین حساب ساده، دو روش پیش روی شما قرار دارد: استفاده از کامپایلر آنلاین بکندباز یا نصب پایتون روی سیستم محلی. در ادامه هر دو روش توضیح داده شده است.

روش اول: استفاده از کامپایلر آنلاین

اگر می‌خواهید به سرعت شروع به کار کنید و نیازی به نصب پایتون روی سیستم خود ندارید، می‌توانید از کامپایلر آنلاین موجود در سایت استفاده کنید:

  1. به صفحه کامپایلر آنلاین پایتون در سایت مراجعه کنید.
  2. کد خود را در محیط ویرایشگر آنلاین وارد کنید.
  3. با کلیک روی دکمه “اجرا” (آیکون پلی)، خروجی کد خود را مشاهده کنید.
  4. این روش ساده‌ترین و سریع‌ترین راه برای آزمایش پروژه‌های پایتونی مانند ماشین حساب است.

مزایا:

  • نیازی به نصب پایتون و ابزارهای دیگر ندارید.
  • می‌توانید کدهای خود را از هر دستگاهی با مرورگر وب اجرا کنید.
  • مناسب برای پروژه‌های ساده و آموزشی.

روش دوم: نصب پایتون و اجرای محلی

اگر ترجیح می‌دهید کدهای خود را به صورت محلی اجرا کنید، باید پایتون را روی سیستم خود نصب کنید. مراحل زیر را دنبال کنید:

2.2.1 نصب پایتون
  1. به سایت رسمی پایتون به آدرس python.org بروید.
  2. نسخه مناسب سیستم‌عامل خود (Windows، macOS یا Linux) را دانلود و نصب کنید.
  3. هنگام نصب، حتماً گزینه “Add Python to PATH” را فعال کنید.
  4. پس از نصب، در خط فرمان (Command Prompt یا Terminal) دستور زیر را اجرا کنید تا مطمئن شوید پایتون به درستی نصب شده است:
    python --version
    

    یا

    python3 --version
    

    اگر شماره نسخه نمایش داده شد، یعنی پایتون به درستی نصب شده است.

2.2.2 ویرایشگر کد

برای نوشتن کدهای پایتون، می‌توانید از ویرایشگرهای زیر استفاده کنید:

  • IDLE: محیط پیش‌فرض نصب‌شده همراه با پایتون.
  • Visual Studio Code: یک ویرایشگر قدرتمند و رایگان. برای کدنویسی پایتون، افزونه Python را نیز نصب کنید.
  • PyCharm: یک محیط توسعه تخصصی برای پایتون. نسخه رایگان Community برای پروژه‌های ساده مناسب است.

2.3 بررسی نصب ماژول‌های مورد نیاز

برای پروژه ماشین حساب ساده، نیازی به نصب ماژول‌های اضافی نیست. تمام ابزارهای لازم در پایتون استاندارد موجود هستند. اگر بخواهید پروژه را گسترش دهید (مانند ایجاد رابط گرافیکی)، ممکن است نیاز به نصب کتابخانه‌هایی مانند tkinter یا PyQt داشته باشید. این موارد در بخش‌های پیشرفته‌تر توضیح داده خواهند شد.

2.4 آماده‌سازی محیط پروژه (برای نصب محلی)

اگر از روش محلی استفاده می‌کنید:

  1. یک پوشه جدید روی سیستم خود ایجاد کنید، مثلاً با نام CalculatorProject.
  2. یک فایل پایتون با نام calculator.py داخل این پوشه ایجاد کنید.
  3. از یکی از ویرایشگرهای کد معرفی‌شده استفاده کنید تا کد خود را در این فایل بنویسید.

2.5 تمرین مفاهیم اولیه

اگر می‌خواهید قبل از شروع پروژه کمی تمرین کنید، می‌توانید تمرین‌های زیر را انجام دهید:

3. ساختار ماشین حساب

در این بخش، ابتدا نحوه طراحی عملکرد کلی ماشین حساب را مشخص می‌کنیم و سپس وارد مراحل جزئی‌تر می‌شویم. این طراحی به شما کمک می‌کند تا کدی منظم و قابل فهم بنویسید و در صورت نیاز آن را گسترش دهید.

3.1 طراحی عملکرد کلی

ماشین حساب ما قرار است وظایف زیر را انجام دهد:

  1. دریافت دو عدد از کاربر.
  2. درخواست از کاربر برای انتخاب یکی از عملیات‌های ریاضی (جمع، تفریق، ضرب، تقسیم).
  3. انجام عملیات انتخاب‌شده.
  4. نمایش نتیجه به کاربر.
  5. ارائه امکان اجرای عملیات‌های جدید بدون بستن برنامه.

3.2 ساختار پایه کد

برای ساده‌تر کردن فرآیند، ساختار برنامه را به چند بخش تقسیم می‌کنیم:

  1. تعریف توابع: برای هر عملیات ریاضی (جمع، تفریق، ضرب، تقسیم) یک تابع جداگانه می‌نویسیم.
  2. گرفتن ورودی از کاربر: برای دریافت اعداد و انتخاب عملیات از کاربر.
  3. شرط‌ها و منطق برنامه: برای بررسی ورودی‌های کاربر و انجام عملیات مناسب.
  4. حلقه اجرای مداوم: تا زمانی که کاربر بخواهد، برنامه اجرا شود.

3.3 طراحی گام‌به‌گام ماشین حساب

در ادامه به صورت گام‌به‌گام ساختار و عملکرد ماشین حساب را مشخص می‌کنیم:

مرحله 1: نوشتن توابع ریاضی

هر عملیات ریاضی (جمع، تفریق، ضرب، تقسیم) را در یک تابع جداگانه تعریف می‌کنیم. این باعث خوانایی بیشتر کد و قابلیت استفاده مجدد می‌شود.

def add(x, y):
    return x + y

def subtract(x, y):
    return x - y

def multiply(x, y):
    return x * y

def divide(x, y):
    if y == 0:
        return "تقسیم بر صفر امکان‌پذیر نیست!"
    return x / y

مرحله 2: ایجاد منوی متنی

برای اینکه کاربر بتواند عملیات دلخواه را انتخاب کند، یک منوی ساده طراحی می‌کنیم.

def show_menu():
    print("ماشین حساب ساده")
    print("1. جمع")
    print("2. تفریق")
    print("3. ضرب")
    print("4. تقسیم")
    print("5. خروج")

مرحله 3: گرفتن ورودی از کاربر

برای انجام عملیات، نیاز به دریافت عددها و انتخاب عملیات از کاربر داریم.

def get_numbers():
    num1 = float(input("عدد اول را وارد کنید: "))
    num2 = float(input("عدد دوم را وارد کنید: "))
    return num1, num2

مرحله 4: اجرای منطق اصلی برنامه

بر اساس انتخاب کاربر، عملیات مناسب را انجام داده و نتیجه را نمایش می‌دهیم.

while True:
    show_menu()
    choice = input("یک گزینه را انتخاب کنید (1-5): ")

    if choice == "5":
        print("خروج از برنامه. خداحافظ!")
        break
    elif choice in ["1", "2", "3", "4"]:
        num1, num2 = get_numbers()

        if choice == "1":
            print(f"نتیجه: {add(num1, num2)}")
        elif choice == "2":
            print(f"نتیجه: {subtract(num1, num2)}")
        elif choice == "3":
            print(f"نتیجه: {multiply(num1, num2)}")
        elif choice == "4":
            print(f"نتیجه: {divide(num1, num2)}")
    else:
        print("لطفاً یک گزینه معتبر انتخاب کنید!")

3.4 خروجی اولیه برنامه

پس از اجرای کد بالا، برنامه‌ای خواهید داشت که به صورت زیر کار می‌کند:

  1. نمایش منو برای انتخاب عملیات.
  2. گرفتن ورودی از کاربر (دو عدد).
  3. انجام عملیات انتخاب‌شده و نمایش نتیجه.
  4. ادامه یا خروج از برنامه بر اساس انتخاب کاربر.

4. گسترش پروژه و افزودن قابلیت‌های پیشرفته

در این بخش، به گسترش پروژه ماشین حساب می‌پردازیم و ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند مدیریت خطاها، ذخیره تاریخچه عملیات، و اضافه کردن عملیات پیچیده‌تر را به برنامه اضافه می‌کنیم.

4.1 مدیریت خطاها

یکی از مشکلات رایج در برنامه‌نویسی، مدیریت ورودی‌های نامعتبر و خطاهای احتمالی است. در پروژه ماشین حساب، می‌توانیم خطاهایی مانند تقسیم بر صفر یا ورودی‌های غیرعددی را مدیریت کنیم.

بهبود مدیریت خطاها در ورودی‌ها

برای جلوگیری از کرش کردن برنامه هنگام وارد کردن مقادیر نامعتبر، توابع دریافت ورودی را بهبود می‌دهیم:

def get_numbers():
    while True:
        try:
            num1 = float(input("عدد اول را وارد کنید: "))
            num2 = float(input("عدد دوم را وارد کنید: "))
            return num1, num2
        except ValueError:
            print("ورودی نامعتبر! لطفاً فقط اعداد وارد کنید.")
مدیریت تقسیم بر صفر

در تابع divide از قبل خطای تقسیم بر صفر را مدیریت کرده‌ایم، اما می‌توان پیام را واضح‌تر کرد:

def divide(x, y):
    if y == 0:
        return "خطا: تقسیم بر صفر امکان‌پذیر نیست."
    return x / y

4.2 ذخیره تاریخچه عملیات

برای ذخیره‌سازی عملیات انجام‌شده، می‌توانیم از یک لیست استفاده کنیم و هر بار نتایج را در آن ذخیره کنیم.

اضافه کردن تاریخچه عملیات

ابتدا یک متغیر برای نگهداری تاریخچه تعریف می‌کنیم:

history = []

در هر بار انجام عملیات، نتیجه را به تاریخچه اضافه می‌کنیم:

if choice == "1":
    result = add(num1, num2)
    print(f"نتیجه: {result}")
    history.append(f"{num1} + {num2} = {result}")
elif choice == "2":
    result = subtract(num1, num2)
    print(f"نتیجه: {result}")
    history.append(f"{num1} - {num2} = {result}")
elif choice == "3":
    result = multiply(num1, num2)
    print(f"نتیجه: {result}")
    history.append(f"{num1} * {num2} = {result}")
elif choice == "4":
    result = divide(num1, num2)
    print(f"نتیجه: {result}")
    history.append(f"{num1} / {num2} = {result}")
نمایش تاریخچه عملیات

برای مشاهده تاریخچه، یک گزینه جدید به منوی برنامه اضافه می‌کنیم:

def show_menu():
    print("ماشین حساب پیشرفته")
    print("1. جمع")
    print("2. تفریق")
    print("3. ضرب")
    print("4. تقسیم")
    print("5. نمایش تاریخچه عملیات")
    print("6. خروج")

سپس منطق نمایش تاریخچه را اضافه می‌کنیم:

elif choice == "5":
    print("تاریخچه عملیات:")
    for item in history:
        print(item)

4.3 افزودن عملیات پیچیده‌تر

برای افزودن عملیات پیشرفته‌تر مانند توان یا ریشه‌گیری، می‌توانیم توابع جدیدی تعریف کنیم:

عملیات توان
def power(x, y):
    return x ** y
عملیات ریشه‌گیری
def sqrt(x):
    if x < 0:
        return "خطا: ریشه‌گیری از عدد منفی امکان‌پذیر نیست."
    return x ** 0.5
افزودن این عملیات به منو
def show_menu():
    print("ماشین حساب پیشرفته")
    print("1. جمع")
    print("2. تفریق")
    print("3. ضرب")
    print("4. تقسیم")
    print("5. توان")
    print("6. ریشه‌گیری")
    print("7. نمایش تاریخچه عملیات")
    print("8. خروج")
منطق انتخاب عملیات جدید
elif choice == "5":
    num1, num2 = get_numbers()
    result = power(num1, num2)
    print(f"نتیجه: {result}")
    history.append(f"{num1} ^ {num2} = {result}")
elif choice == "6":
    num1 = float(input("عدد را وارد کنید: "))
    result = sqrt(num1)
    print(f"نتیجه: {result}")
    history.append(f"√{num1} = {result}")

4.4 اضافه کردن قابلیت خروج هوشمند

برای اطمینان از اینکه کاربر به‌صورت تصادفی از برنامه خارج نشود، می‌توانیم یک تاییدیه برای خروج اضافه کنیم:

elif choice == "8":
    confirm = input("آیا مطمئن هستید که می‌خواهید خارج شوید؟ (بله/خیر): ")
    if confirm.lower() == "بله":
        print("خروج از برنامه. خداحافظ!")
        break

4.5 خروجی برنامه گسترش‌یافته

اکنون ماشین حساب شما قابلیت‌های زیر را دارد:

  1. مدیریت خطاهای رایج (ورودی نامعتبر و تقسیم بر صفر).
  2. ذخیره و نمایش تاریخچه عملیات.
  3. افزودن عملیات پیشرفته مانند توان و ریشه‌گیری.
  4. تاییدیه برای خروج.

مشاهده و دانلود کد کامل ماشین حساب در پایتون

5. ساخت ماشین حساب گرافیکی (GUI)

در این بخش، قصد داریم یک ماشین حساب با رابط کاربری گرافیکی (GUI) ایجاد کنیم. برای این منظور از کتابخانه tkinter که به صورت پیش‌فرض همراه با پایتون نصب می‌شود، استفاده می‌کنیم. این ماشین حساب به کاربران اجازه می‌دهد عملیات ریاضی را از طریق دکمه‌ها و یک نمایشگر گرافیکی انجام دهند.


5.1 معرفی کتابخانه tkinter

tkinter یک ابزار ساده و قدرتمند برای ساخت رابط‌های کاربری گرافیکی در پایتون است. با استفاده از این کتابخانه می‌توانیم المان‌هایی مانند دکمه‌ها، متن‌ها و پنجره‌ها را طراحی کنیم.

برای استفاده از این کتابخانه، کافی است آن را وارد کنید:

from tkinter import *

5.2 طراحی رابط کاربری ماشین حساب

ابتدا پنجره اصلی ماشین حساب و نمایشگر آن را طراحی می‌کنیم.

کد اولیه برای ایجاد پنجره و نمایشگر
from tkinter import *

# ایجاد پنجره اصلی
root = Tk()
root.title("ماشین حساب")

# نمایشگر ماشین حساب
display = Entry(root, width=35, borderwidth=5, justify=RIGHT)
display.grid(row=0, column=0, columnspan=4, padx=10, pady=10)

5.3 افزودن دکمه‌ها

دکمه‌های عددی و عملیاتی را به پنجره اضافه می‌کنیم. هر دکمه با یک عملکرد خاص مرتبط خواهد بود.

تعریف دکمه‌ها
# تعریف تابع کلیک دکمه
def button_click(number):
    current = display.get()
    display.delete(0, END)
    display.insert(0, current + str(number))

# تعریف دکمه‌ها
button_1 = Button(root, text="1", padx=20, pady=20, command=lambda: button_click(1))
button_2 = Button(root, text="2", padx=20, pady=20, command=lambda: button_click(2))
button_3 = Button(root, text="3", padx=20, pady=20, command=lambda: button_click(3))
button_4 = Button(root, text="4", padx=20, pady=20, command=lambda: button_click(4))
button_5 = Button(root, text="5", padx=20, pady=20, command=lambda: button_click(5))
button_6 = Button(root, text="6", padx=20, pady=20, command=lambda: button_click(6))
button_7 = Button(root, text="7", padx=20, pady=20, command=lambda: button_click(7))
button_8 = Button(root, text="8", padx=20, pady=20, command=lambda: button_click(8))
button_9 = Button(root, text="9", padx=20, pady=20, command=lambda: button_click(9))
button_0 = Button(root, text="0", padx=20, pady=20, command=lambda: button_click(0))
نمایش دکمه‌ها در پنجره

دکمه‌ها را در پنجره قرار می‌دهیم:

# نمایش دکمه‌ها
button_1.grid(row=3, column=0)
button_2.grid(row=3, column=1)
button_3.grid(row=3, column=2)

button_4.grid(row=2, column=0)
button_5.grid(row=2, column=1)
button_6.grid(row=2, column=2)

button_7.grid(row=1, column=0)
button_8.grid(row=1, column=1)
button_9.grid(row=1, column=2)

button_0.grid(row=4, column=0)

5.4 افزودن عملیات ریاضی

برای انجام عملیات ریاضی (جمع، تفریق، ضرب، تقسیم) دکمه‌های جداگانه‌ای اضافه می‌کنیم.

تعریف عملیات ریاضی
# تعریف متغیرها
first_number = None
operation = None

# تعریف توابع عملیات
def button_clear():
    display.delete(0, END)

def button_add():
    global first_number, operation
    first_number = float(display.get())
    operation = "addition"
    display.delete(0, END)

def button_equal():
    second_number = float(display.get())
    display.delete(0, END)
    
    if operation == "addition":
        display.insert(0, first_number + second_number)
    elif operation == "subtraction":
        display.insert(0, first_number - second_number)
    elif operation == "multiplication":
        display.insert(0, first_number * second_number)
    elif operation == "division":
        if second_number == 0:
            display.insert(0, "خطا: تقسیم بر صفر")
        else:
            display.insert(0, first_number / second_number)
افزودن دکمه‌های عملیات
button_add = Button(root, text="+", padx=20, pady=20, command=button_add)
button_equal = Button(root, text="=", padx=20, pady=20, command=button_equal)
button_clear = Button(root, text="C", padx=20, pady=20, command=button_clear)

button_add.grid(row=4, column=1)
button_equal.grid(row=4, column=2)
button_clear.grid(row=4, column=3)

5.5 تکمیل پروژه

با تکمیل دکمه‌های عملیاتی و اتصال آن‌ها به توابع مربوطه، ماشین حساب گرافیکی شما آماده خواهد بود. در انتها، حلقه اصلی برای اجرای برنامه را اضافه کنید:

# اجرای حلقه اصلی
root.mainloop()

5.6 خروجی نهایی

ماشین حساب گرافیکی شما دارای ویژگی‌های زیر خواهد بود:

  1. دکمه‌های عددی: برای وارد کردن اعداد.
  2. دکمه‌های عملیاتی: برای جمع، تفریق، ضرب، و تقسیم.
  3. دکمه Clear: برای پاک کردن نمایشگر.
  4. دکمه Equal: برای محاسبه نتیجه.

6. جمع‌بندی و نکات پایانی

در این مقاله، شما را با مراحل ساخت یک ماشین حساب با پایتون آشنا کردیم. این پروژه که از پایه‌ای‌ترین پروژه‌های برنامه‌نویسی محسوب می‌شود، به شما کمک می‌کند تا مفاهیم کلیدی پایتون مانند توابع، شرط‌ها، و مدیریت ورودی‌ها را بهتر درک کنید.

مراحل انجام پروژه

  1. ایجاد یک ماشین حساب متنی ساده:
    • تعریف توابع ریاضی (جمع، تفریق، ضرب، تقسیم).
    • ایجاد منوی متنی برای دریافت ورودی و انتخاب عملیات.
    • مدیریت خطاهایی مانند تقسیم بر صفر و ورودی‌های نامعتبر.
  2. گسترش پروژه:
    • افزودن قابلیت‌های پیشرفته مانند توان و ریشه‌گیری.
    • مدیریت تاریخچه عملیات برای ذخیره و مشاهده محاسبات انجام‌شده.
    • افزودن تاییدیه برای خروج و بهبود تجربه کاربری.
  3. ایجاد ماشین حساب گرافیکی (GUI):
    • طراحی رابط کاربری با استفاده از کتابخانه tkinter.
    • اضافه کردن دکمه‌ها برای عملیات مختلف و اتصال آن‌ها به توابع مربوطه.
    • نمایش نتیجه محاسبات به صورت گرافیکی.

ایده‌هایی برای توسعه بیشتر

  1. اضافه کردن قابلیت شخصی‌سازی:
    • تغییر رنگ‌بندی یا اندازه دکمه‌ها.
    • امکان تعریف عملیات خاص توسط کاربر.
  2. افزودن امکانات علمی:
    • اضافه کردن توابع مثلثاتی (سینوس، کسینوس و غیره).
    • انجام عملیات ماتریسی یا محاسبات آماری.
  3. ذخیره تاریخچه در فایل:
    • ذخیره عملیات انجام‌شده در یک فایل متنی برای مرور در آینده.
  4. ایجاد نسخه موبایل:
    • استفاده از کتابخانه‌هایی مانند Kivy برای توسعه یک نسخه موبایلی.

اکنون که این پروژه را تکمیل کرده‌اید، می‌توانید از این دانش برای انجام پروژه‌های مشابه یا گسترش پروژه‌های فعلی استفاده کنید. تمرین و تکرار بهترین روش برای تقویت مهارت‌های برنامه‌نویسی است. همچنین اگر به پروژه‌های بیشتری علاقه دارید، ایده‌های خود را مطرح کنید تا شما را در مسیر یادگیری راهنمایی کنیم.

 

backendbaz

مدیر وب سایت بکندباز

دیدگاه‌ها

*
*