بکندباز

معرفی چند ماژول جالب در پایتون که می تواند شما را سرگرم کند

پایتون یک زبان برنامه نویسی پویا سطح بالا، تفسیر شده و همه منظوره است که بر خوانایی کد تمرکز دارد. در بسیاری از سازمان ها استفاده می شود زیرا از الگوهای برنامه نویسی متعدد پشتیبانی می کند. همچنین مدیریت خودکار حافظه را انجام می دهد. این زبان، یکی از محبوب ترین و پر تقاضاترین زبان های برنامه نویسی در جهان است. چراکه:

  • یادگیری آن آسان است.
  • فوق العاده همه کاره است.
  • دارای طیف وسیعی از ماژول ها و کتابخانه ها است.

این واقعیت که می تواند اکثریت قریب به اتفاق ماژول های شخص ثالث را پشتیبانی کند، فوق العاده بودن این زبان را کامل می کند. ماژول های بسیار جالبی وجود دارند که ارزش به اشتراک گذاری با دیگران را دارند. در این مقاله، برخی از این ماژول‌ها مورد بحث قرار می‌گیرند که فرقی نمی‌کند مبتدی یا حرفه‌ای باشید، به کارتان می‌آیند. از آنجایی که بیشتر آنها ماژول های شخص ثالث (third-party) هستند ، با پایتون ساخته نمی شوند و لازم است نصب شوند.

توجه: برخی از این کدها ممکن است در پایتون 2 کار نکنند . از این رو اکیداً توصیه می کنم آنها را در پایتون 3 امتحان کنید .

Pyperclip

این ماژول برای فعال کردن کپی پیست بین دو پلتفرم در پایتون ایجاد شد که قبلاً وجود نداشت. ماژول pyperclip دارای عملکرد هایی مثل copy() و paste() است که می تواند متن را از برنامه به کلیپ بورد رایانه شما ارسال کند و همچنین متنی را از آن دریافت کند. این کار ارسال خروجی برنامه خود به کلیپ بورد، چسباندن آن بر روی ایمیل، word یا نرم افزارهای دیگر را آسان می کند.

Pyperclip با پایتون ارائه نمی شود. برای نصب آن، مقاله آموزش نصب ماژول‌ در پایتون  را مطالعه کنید.

برای نصب دستور زیر را در ترمینال وارد کنید:

pip install pyperclip

پس از نصب ماژول، کد های زیر را در IDE خود وارد کنید:

# Python program to
# demonstrate pyperclip module
 
 
# This will import pyperclip
import pyperclip
pyperclip.copy("Hello world !")
pyperclip.paste()
 
pyperclip.copy("Isn't pyperclip interesting?")
pyperclip.paste()

البته، اگر چیزی خارج از برنامه شما محتوای کلیپ بورد را تغییر دهد نیز، تابع paste() آن را برمی گرداند. یعنی اگر متن دیگری را در کامپیوتر خود در برنامه دیگری کپی کنید و سپس paste() در برنامه فراخوانی شود، آن متن را چاپ خواهد کرد.

Emoji

ایموجی ها راهی برای بیان و تقویت متون ساده خسته کننده شده اند. در حال حاضر، همان ایموجی ها را می توان در برنامه های پایتون نیز استفاده کرد. بله! شما اکنون قدرت نهایی استفاده از ایموجی ها را در کد خود دارید. برای این کار نیاز به نصب ماژول emoji است.

برای نصب دستور زیر را در ترمینال وارد کنید:

pip install emoji

مثال:

from emoji import emojize
print(emojize(":thumbs_up:"))

از صفحه لیست کد های ایموجی برای پیدا کردن ایموجی مورد علاقه خود استفاده کنید .
از طرف دیگر، تابع encode() می تواند از ماژول emojis برای تبدیل یونیکد به ایموجی استفاده شود:

import emojis
emojified = emojis.encode("There is a :snake: in my boot !")
print(emojified)

Howdoi

در یک مشکل کدنویسی گیر کرده اید؟ آیا می خواهید بدون خروج از ترمینال از StackOverflow بازدید کنید؟ با howdoi، شما می توانید این کار را انجام دهید!

ماژول howdoi را با دستور زیر نصب کنید:

pip install howdoi

هر سوالی دارید بپرسید. این ماژول سعی خواهد کرد بهترین پاسخ را برای شما.

import howdoi
howdoi make trees in Python
howdoi commit in git

از این به بعد، دیگر نیازی به باز کردن آن مرورگرها برای جستجوی سریع و دریافت آن حجم زیاد تبلیغات و حواس پرتی ندارید.

howdoi use Howdoi in Python

Wikipedia

اگر Howdoi کافی نبود، اکنون می‌توانیم کل ویکی‌پدیا را وارد کنیم! اکنون می‌توانیم ویکی‌پدیا را با استفاده از ماژول Wikipedia  در پایتون وارد کنیم. از جریان بی وقفه دانش با پایتون برای نیازهای روزانه استفاده کنید.
آن را به صورت زیر نصب کنید:

pip install wikipedia

و از آن به این شکل استفاده کنید:

import wikipedia
result = wikipedia.page("GeeksforGeeks")
print(result.summary)

اگر می خواهید تعداد خاصی از جمله ها را از بخش چکیده به دست آورید، فقط تعداد آن را به عنوان آرگومان به تابع summary() ارسال کنید:

import wikipedia
print(wikipedia.summary("Debugging", sentences = 2))

Disassemble Python

تا به حال فکر کرده اید پایتون در پس زمینه اجرا چه کاری انجام می دهد؟ با ماژول استاندارد dis، می توانید به راحتی ببینید.

import dis
 
 
def test(number):
    return (str(number)+str(number))
 
def newFunc(string):
    print("Hello", string)
 
# This will display the
# disassembly of test():
dis.dis(test)
 
# This will display the
# disassembly of newFunc()
dis.dis(newFunc)

خروجی:

Result:
  8           0 LOAD_GLOBAL              0 (str)
              3 LOAD_FAST                0 (number)
              6 CALL_FUNCTION            1 (1 positional, 0 keyword pair)
              9 LOAD_GLOBAL              0 (str)
             12 LOAD_FAST                0 (number)
             15 CALL_FUNCTION            1 (1 positional, 0 keyword pair)
             18 BINARY_ADD
             19 RETURN_VALUE
  

  3           0 LOAD_GLOBAL              0 (print)
              3 LOAD_CONST               1 ('Hello')
              6 LOAD_FAST                0 (string)
              9 CALL_FUNCTION            2 (2 positional, 0 keyword pair)
             12 POP_TOP
             13 LOAD_CONST               0 (None)
             16 RETURN_VALUE

sys.exit()

ممکن است قبلا از ماژول sys استفاده کرده باشید، اما آیا می دانستید که می توانید با استفاده از آن زودتر از برنامه خود خارج شوید؟ می توانیم با فراخوانی تابع sys.exit() باعث خاتمه برنامه شویم . از آنجایی که این تابع در ماژول sys است، ابتدا ماژول sys  باید وارد شود. این یک ماژول شخص ثالث نیست و با پایتون ساخته شده است، بنابراین نیازی به نصب آن نیست.

import sys
 
while True:
    print("Type 'exit' to exit")
    response = input()
    if response == "exit":
        print("Exiting the program")
        sys.exit()
    print("You typed", response)

کد را در کامپایلر آنلاین پایتون اجرا کنید. هر زمان که کلمه exit را در ورودی ارسال کنید برنامه متوقف خواهد شد.

urllib

ماژول Urllib ماژول مدیریت URL برای پایتون است. از این ماژول برای واکشی URL ها (Uniform Resource Locators) استفاده می شود. برای اینکار از تابع urlopen استفاده می کند و قادر است URL ها را با استفاده از انواع پروتکل های مختلف واکشی کند.

Urllib بسته ای است که چندین ماژول را برای کار با URL ها جمع آوری می کند، مانند:

  • urllib.request برای باز کردن و خواندن.
  • urllib.parse برای تجزیه URL ها
  • urllib.error برای خطاهای ایجاد شده
  • urllib.robotparser برای تجزیه فایل های robot.txt

همچنین می توانید با استفاده از تابع read() اندکدینگ وب سایت را  مشاهده کنید:

from urllib.request import urlopen
page=urlopen("http://backendbaz.ir/")
 
# Fetches the code 
# of the web page
content = page.read()
 
print(content)

Turtle

بله، لاک پشت قابل واردات است. نگران نباش سرعتش کند نیست Turtle یک ماژول پایتون برای کشیدن است. این یک برنامه کاربردی بزرگ و تعدادی روش دارد که می توانید در اینجا با آنها آشنا شوید . اما تنها با چند اصل اساسی، کارهای بسیار جالبی را می توان انجام داد. این ماژول به صورت داخلی با پایتون ارائه می شود بنابراین نیازی به نصب آن نیست.

# This will import turtle module
import turtle
 
 
myTurtle = turtle.Turtle()
myWin = turtle.Screen()
 
# Turtle to draw a spiral
def drawSpiral(myTurtle, linelen):
    myTurtle.forward(linelen)
    myTurtle.right(90)
    drawSpiral(myTurtle, linelen-10)
 
drawSpiral(myTurtle, 80)
myWin.exitonclick()

خروجی:

[/comment]
backendbaz

مدیر وب سایت بکندباز

دیدگاه‌ها

*
*