در زبان برنامهنویسی C++، آرایه (Array) ساختاری است که به شما امکان میدهد مجموعهای از دادهها با نوع دادهای یکسان را در یک مکان ذخیره کنید. آرایهها معمولاً زمانی استفاده میشوند که نیاز به ذخیره چندین مقدار مرتبط داشته باشید و بخواهید از طریق یک متغیر به آنها دسترسی پیدا کنید.
ساختار کلی تعریف آرایه
برای تعریف یک آرایه در C++، از قالب زیر استفاده میکنیم:
data_type array_name[size];
data_type
: نوع دادهای که آرایه میخواهد ذخیره کند (مثلint
،float
،char
).array_name
: نام آرایه.size
: تعداد عناصری که آرایه میتواند ذخیره کند.
مثالهای ساده
- تعریف و مقداردهی اولیه یک آرایه
#include <iostream>
using namespace std;
int main() {
int numbers[5]; // تعریف آرایهای به نام numbers با اندازه ۵
numbers[0] = 10; // مقداردهی به خانه اول
numbers[1] = 20;
numbers[2] = 30;
numbers[3] = 40;
numbers[4] = 50;
// نمایش مقادیر آرایه
for (int i = 0; i < 5; i++) {
cout << "numbers[" << i << "] = " << numbers[i] << endl;
}
return 0;
}
- تعریف و مقداردهی اولیه بهصورت مستقیم
#include <iostream>
using namespace std;
int main() {
int numbers[5] = {10, 20, 30, 40, 50}; // تعریف و مقداردهی اولیه در یک خط
// نمایش مقادیر آرایه
for (int i = 0; i < 5; i++) {
cout << "numbers[" << i << "] = " << numbers[i] << endl;
}
return 0;
}
- استفاده از آرایه کاراکتری (رشته)
#include <iostream>
using namespace std;
int main() {
char name[6] = {'H', 'e', 'l', 'l', 'o', '\0'}; // '\0' نشاندهنده پایان رشته است
cout << "Name: " << name << endl; // نمایش رشته
return 0;
}
ویژگیهای مهم آرایهها
- اندیسگذاری: اندیسها (Index) در آرایه از ۰ شروع میشوند. به این معنا که اولین عنصر آرایه در موقعیت
array_name[0]
قرار دارد. - نوع ثابت دادهها: تمام عناصر آرایه باید از یک نوع دادهای باشند.
- اندازه ثابت: اندازه آرایه پس از تعریف نمیتواند تغییر کند (در صورت نیاز به اندازه پویا، از
std::vector
استفاده کنید).
دسترسی به عناصر آرایه
برای دسترسی به یک عنصر خاص در آرایه، از اندیس آن عنصر استفاده میکنیم:
int main() {
int numbers[3] = {5, 10, 15};
cout << "عنصر اول: " << numbers[0] << endl; // دسترسی به عنصر اول
cout << "عنصر دوم: " << numbers[1] << endl; // دسترسی به عنصر دوم
cout << "عنصر سوم: " << numbers[2] << endl; // دسترسی به عنصر سوم
return 0;
}
محدودیتها و مشکلات آرایهها
- اندازه ثابت: اندازه آرایه نمیتواند در طول اجرای برنامه تغییر کند.
- عدم بررسی محدوده دسترسی: دسترسی به اندیسهای خارج از محدوده آرایه میتواند منجر به رفتار غیرمنتظره (Undefined Behavior) شود.
مثال برای دسترسی خارج از محدوده:
#include <iostream>
using namespace std;
int main() {
int numbers[3] = {1, 2, 3};
// دسترسی به اندیسی خارج از محدوده
cout << numbers[5] << endl; // رفتار غیرمنتظره
return 0;
}
کاربرد آرایهها
- ذخیره دادههای مشابه در یک متغیر (مثل نمرات دانشآموزان، دمای روزهای هفته و غیره).
- پیادهسازی الگوریتمهای ساده مانند مرتبسازی، جستجو و جمع اعداد.
نتیجهگیری
آرایهها یکی از ابزارهای قدرتمند در C++ برای مدیریت مجموعهای از دادههای مشابه هستند. با این حال، برای پروژههای بزرگتر و دادههای پویا بهتر است از ساختارهای دادهای پیشرفتهتر مثل std::vector
استفاده کنید.
دیدگاهها