آخرین مقالات
مدلها در جنگو (Models in Django)
جنگو یکی از قدرتمندترین چارچوبهای توسعه وب در پایتون است که از آن برای ساخت وبسایتهای پویا و اپلیکیشنهای وب پیچیده استفاده میشود. یکی از اصولیترین مفاهیم در جنگو، مدلها (Models) هستند. مدلها مسئولیتی کلیدی در ذخیره و مدیریت دادهها […]
تعریف متغیر در جنگو
در جنگو (Django)، یکی از مفاهیم پایه و حیاتی برای توسعه وبسایتها، متغیرها یا متغیرهای محلی (Local Variables) هستند. متغیرها به توسعهدهندگان این امکان را میدهند که اطلاعات را به یک نام دلخواه ذخیره کرده و در سراسر پروژه استفاده […]
دستورات شرطی در برنامه نویسی
در برنامهنویسی، دستورات شرطی یکی از ابزارهای اصلی برای تصمیمگیری در اجرای کد هستند. این دستورات به برنامهنویس امکان میدهند که بر اساس شرایط خاصی، مسیر اجرای برنامه را کنترل کند. در این مقاله به بررسی دستورات شرطی در برنامهنویسی، […]
متغیرها در برنامهنویسی
در برنامهنویسی، متغیر نمایندهای از یک مقدار داده است که در حافظهی کامپیوتر ذخیره میشود و میتوانید به مقدار آن دسترسی داشته باشید یا مقدار آن را تغییر دهید. متغیرها در برنامهنویسی برای ذخیره و مدیریت دادهها و اطلاعات مورد […]
تبدیل رشته به عدد در پایتون
در پایتون، برای تبدیل یک رشته به عدد، شما میتوانید از توابع int()، float()، یا eval() استفاده کنید. این توابع بر اساس نوع دادهای مورد نظرتان، رشته را به عدد تبدیل میکنند. برای تبدیل یک رشته به عدد صحیح (integer)، از تابع int() استفاده کنید. مثال […]
۱۰ تا از بهترین ابزارهای طراحی لوگو با هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۴
دیگر لازم نیست برای طراحی یک لوگوی حرفهای حتماً طراح گرافیک باشید. ابزارهای طراحی لوگو با هوش مصنوعی این کار را سریع و آسان کردهاند. بهترین ابزارهای طراحی لوگو با هوش مصنوعی از تکنولوژی پیشرفتهای استفاده میکنند که میتوانند لوگوهایی […]
پارامترهای تابع در پایتون
در زبان برنامهنویسی پایتون، توابع یکی از عناصر اساسی هستند که به برنامه نویسان امکان تعریف تکههای مجزایی از کد را میدهند که قابل استفاده و باز استفاده هستند. یکی از ویژگیهای قدرتمند توابع در پایتون، قابلیت تعریف پارامترهای ورودی […]
رسم اشکال گرافیکی در پایتون
برنامهنویسی گرافیکی یکی از جنبههای جالب و مفید برنامهنویسی است که به شما امکان رسم نمودارها، نقشهها، نمایش تصاویر و سایر اشکال گرافیکی را در پایتون میدهد. در این مقاله، ما به بررسی کاربردهای و روشهای رسم اشکال گرافیکی در […]
کتابخانه random در پایتون
کتابخانهی `random` یکی از کتابخانههای پیشفرض پایتون است که امکانات مرتبط با اعداد تصادفی را ارائه میدهد. با استفاده از این کتابخانه، میتوانید اعداد تصادفی، انتخابهای تصادفی از دنبالهها، ترتیب تصادفی المانها، و بسیاری دیگر از کارها را انجام دهید. […]
def در پایتون
در زبان برنامهنویسی پایتون، def یک کلمه کلیدی است که برای تعریف توابع استفاده میشود. در این مقاله، به بررسی مفهوم def در پایتون، نحوه استفاده از آن و مثالهایی از کاربرد آن خواهیم پرداخت. مفهوم def در پایتون def […]
lambda در پایتون
Lambda یکی از مفاهیم مهم در زبان برنامهنویسی پایتون است که برای تعریف توابع کوتاه و یکبار مصرف استفاده میشود. در این مقاله، به بررسی مفهوم lambda در پایتون، نحوه استفاده از آن و مثالهایی از کاربرد آن خواهیم پرداخت. […]
حلقهها در پایتون
حلقهها در برنامهنویسی یکی از مهمترین ساختارهای کنترلی هستند که به برنامه نویسان کمک میکنند تا بتوانند در برنامههای خود به صورت تکراری عملیاتی را انجام دهند. در پایتون، دو نوع حلقه را داریم: حلقه for و حلقه while. در […]