آخرین مقالات

تابع trim در جاوا اسکریپت

تابع trim در جاوا اسکریپت برای حذف فاصله‌های اضافی از ابتدا و انتهای یک رشته استفاده می‌شود. این تابع به صورت زیر استفاده می‌شود: str.trim()‎ مثال: let str = " Hello, World! "; console.log(str.trim()‎); // "Hello, World!" در این مثال، […]

تابع match در جاوا اسکریپت

تابع match در جاوا اسکریپت برای جستجوی یک الگو در یک رشته استفاده می‌شود. این تابع یک آرایه از تطبیق‌ها را برمی‌گرداند یا null اگر تطبیقی پیدا نشود. مثال: const str = "Hello, World!"; const pattern = /Hello/; const result […]

متد find در جاوا اسکریپت

متد find در جاوا اسکریپت برای جستجوی یک عنصر خاص در یک آرایه استفاده می‌شود. این متد یک عنصر را در آرایه جستجو می‌کند و اگر عنصر مورد نظر را پیدا کند، ایندکس آن را برمی‌گرداند. اگر عنصر مورد نظر […]

متد split در جاوا اسکریپت

متد split در جاوا اسکریپت یک متد است که بر روی رشته‌ها قابل استفاده است و با استفاده از یک جداکننده (separator)، رشته را به بخش‌های کوچکتر تقسیم می‌کند و آن‌ها را در یک آرایه برمی‌گرداند. نحوه استفاده از متد […]

متد filter در جاوا اسکریپت

متد filter در جاوا اسکریپت یکی از متدهای آرایه است که برای فیلتر کردن عناصر آرایه بر اساس یک شرط مشخص استفاده می‌شود. این متد یک تابع callback را به عنوان ورودی می‌گیرد که برای هر عنصر آرایه فراخوانی می‌شود […]

متد substring در جاوا اسکریپت

متد substring در جاوا اسکریپت برای استخراج یک زیررشته از یک رشته اصلی استفاده می‌شود. این متد دو پارامتر را می‌پذیرد: شروع و پایان زیررشته مورد نظر. نحوه استفاده از متد substring به صورت زیر است: var str = "Hello […]

تابع settimeout در جاوا اسکریپت

تابع setTimeout در جاوا اسکریپت برای تعیین زمان تا اجرای یک تابع مشخص استفاده می‌شود. سینتکس این تابع به صورت زیر است: setTimeout(function, milliseconds, param1, param2, …) function: تابعی که باید پس از مدت زمان milliseconds اجرا شود. milliseconds: مدت […]

متد reduce در جاوا اسکریپت

متد reduce در جاوا اسکریپت یکی از متدهای آرایه است که برای کاهش یک آرایه به یک مقدار واحد استفاده می‌شود. این متد یک تابع کالبک (callback function) و یک مقدار اولیه (initial value) را به عنوان پارامترها دریافت می‌کند. […]

وراثت در پایتون

وراثت یکی از مفاهیم اساسی در برنامه‌نویسی شیءگرا است که در زبان پایتون نیز قابل استفاده است. وراثت به ما این امکان را می‌دهد که یک کلاس جدید را بر اساس یک کلاس موجود تعریف کنیم و ویژگی‌ها و رفتارهای […]

حلقه for در پایتون

حلقه for در پایتون برای تکرار یک بلوک کد بر اساس تعداد مشخصی از عناصر در یک ترکیب داده استفاده می‌شود. این حلقه معمولاً بر روی لیست‌ها، رشته‌ها، تاپل‌ها و دیگر ترکیب‌های داده‌ای قابل تکرار استفاده می‌شود. ساختار کلی حلقه […]

محاسبه میانگین در numpy

برای محاسبه میانگین در numpy می‌توان از تابع mean()‎ استفاده کرد. این تابع برای محاسبه میانگین یک آرایه یا لیست از اعداد استفاده می‌شود. مثال: import numpy as np numbers = [1, 2, 3, 4, 5] mean = np.mean(numbers) print(mean) […]

تفاوت sort و sorted در پایتون

تفاوت بین sort و sorted در پایتون در روشی است که آنها لیست را مرتب می‌کنند. sort: این روش به صورت مستقیم روی لیست اعمال می‌شود و لیست را به صورت مستقیم تغییر می‌دهد. به عبارت دیگر، sort تغییری در […]