بکندباز

ماژول turtle در پایتون

همانطور که می دانید در پایتون ماژول های زیادی وجود دارد که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند. مانند ماژول numpy که برای محاسبات عددی استفاده می شود و خیلی از ماژول های دیگر که هر کدام وظیفه خاصی را بر عهده دارند.

اما یکی از ماژول های جالب و بدرد بخور که برای تولید تصاویر گرافیکی استفاده می شود ماژول turtle است که در این مطلب قراره با هم کمی با این ماژول جالب کار کنیم

ماژول turtle (لاکپشت) از پیش در پایتون نصب شده است و نیازی به نصب آن نیست. فقط برای استفاده از ماژول turtle باید ابتدا آن را ایمپورت کنیم.

import turtle

بعد از آن باید لاکپشت خودمان را بسازیم و آن را در یک متغیر ذخیره کنیم

laki = turtle.Turtle()‎

**دقت داشته باشید که حتما باید turtle دوم با T (بزرگ باشد) نوشته باشد!

بعد از آن می توانیم به لاکی دستوراتی دهیم که در پایین برای شما تعداد از کاربردی ترین متدهای آن را می نویسم

laki.fd(n)           #این کد لاکی ما را به تعداد اندازه ی داخل پرانتر چلو می برد 
laki.rt(n)           #(به درجه)کد به اندازه مقدار داخل پرانتر لاکپشت را به سمت راست می چرخاند
laki.lt(n)           #(به درجه)کد به اندازه مقدار داخل پرانتر لاکپشت را به سمت چپ می چرخاند
laki.bd(n)           #این کد لاکی ما را به تعداد اندازه ی داخل پرانتر عقب می برد 
laki.shape("turtle") #این کد شکل اولیه ی لاکی ما را به شکل یک لاکپشت تبدیل می کند
laki.color("green")  #این کد شکل رنگ لاکی ما را به رنگ سبز تبدیل می کند
laki.width(n)        #این کد ضخامت خط را تعیین می کند 
laki.penup()‎         #این کد باعث می شود که لاکی دیگر خطی نکشد
laki.pendown()‎       #این کد ، کد قبلی را خنثی می کند
laki.textinput("y", "z")   # توضیحات در پایین نوشته شده

آخرین کد از کاربر یک ورودی می گیرد که یک صفحه است که در کادر صفحه عبارت y نوشته می شود و در بالای محل وارد کردن ورودی توسط کاربر عبارت z نوشته می شود .

برای تفهیم این موضوع ، قسمت IDE پایتون را باز کردن و به این آدرس بروید :

file>newfile

و سپس این کد را وارد کنید و f5 را بزنید .

import turtle 
laki = turtle.Turtle
a = int(textinput("چند ضلعی رسم کنم ؟", "ترسیم"))
for i in range(a):
    laki.fd(75)
    laki.lt(360/a)

ابتدا از کاربر ورودی می گیریم و می گوییم چند ضلعی رسم کنم و سپس عدد را به یک عدد صحیح تبدیل می کنم

بعد از حلقه استفاده کردم و گفتم به تعداد بار هایی که کاربر گفته یک خط به اندازه 75 پیگسل بکش و بعد به اندازه ی زاویه ی درون چند ضلعی که می خواهم رسم کنم به سمت راست چرخیدم

حالا که یک آشناییت نسبی با ماژول turtle پیدا کردیم بیایید یک پروژه ی ساده با این ماژول انجام دهیم:

یک برنامه بنویسید که دو ورودی از کاربر بگیرد.

اولی بگوید که چند ضلعی می خواهد رسم کند.

دومی هم بگوید که چند باز می خواهد آن را بچرخاند.

 

کمی به این مسئله فکر کنید…

 

 

 

 

ابتدا باید یک تابع بسازیم که چند ضلعی را رسم کند.

بعد باید بگوییم به تعداد بار هایی که کاربر خواسته چند ضلعی را رسم کند و نسبت به تعداد بار هایی که کاربر خواسته بچرخد.

پس باید این کد را بنویسیم.

import turtle 
laki = turtle.Turtle()‎
laki.shape("circle")
laki.color("purple")
laki.width(4)
a = int(t.textinput("تعداد اضلاع شکل", "دلتان می خواهد شکلتان چند ضلعی باشد؟"))
b = int(t.textinput("تعداد چرخش", "دلتان می خواهد شکلتان چند بار بچرخد؟"))
derag = 360/a
charkh = 360/b
def myshape(a):
    for i in range(a):
        laki.fd(75)
        laki.lt(derag)
for i in range(b):
    myshape(a)
    laki.lt(charkh)

نکته : تابع myshape برای رسم چند ضلعی که تعداد ضلع هایش را کاربر خواسته در کد استفاده کردم

typist

.When an egg breaks by external power, life ends .When an egg breaks by internal power, life begins !General changes always begin with internal power

دیدگاه‌ها

*
*

    ... پاسخ

    عالی