آخرین مقالات
فواید برنامه نویسی برای کودکان
برنامه نویسی یکی از مهارتهای مهم در دنیای امروز است که به کودکان میتواند فواید بسیاری برای آیندهشان داشته باشد. برنامه نویسی، فرایند نوشتن و اجرای کدهای کامپیوتری است که به کودکان امکان میدهد تا مهارتهای مهمی مانند تفکر منطقی، […]
تفاوت slice و substring در جاوا اسکریپت
در جاوا اسکریپت، تفاوت بین slice و substring در استفاده از پارامترها و نحوه عملکرد آنها است. slice: پارامترها: شروع و پایان (اختیاری) عملکرد: با استفاده از شروع و پایان مشخص شده، یک بخش از رشته را برمیگرداند. شروع و […]
escape character در جاوا اسکریپت
جاوا اسکریپت یک زبان برنامهنویسی قدرتمند است که برای توسعه وب استفاده میشود. یکی از ویژگیهای مهم جاوا اسکریپت، استفاده از کاراکترهای خاص یا "Escape Characters" است. این کاراکترها به برنامهنویسان امکان میدهند تا کاراکترهای خاصی را در رشتهها یا […]
گیت چیست و چه کاربرد هایی دارد؟
گیت یک سیستم کنترل نسخه توزیع شده است که برای مدیریت و ردیابی تغییرات در کدهای منبع استفاده می شود. این سیستم کنترل نسخه به توسعه دهندگان امکان می دهد تا به صورت همزمان و همکارانه در پروژه های نرم […]
شروع برنامه نویسی در سن بالا
شروع برنامه نویسی در سن بالا میتواند چالشبرانگیز باشد، اما هیچگاه برای شروع دیر نیست. در واقع، برنامه نویسی میتواند یک فعالیت بسیار مفید و مسلماً مسلماً برای افراد سن بالا باشد. در ادامه چند مرحله برای شروع برنامه نویسی […]
شغل های برنامه نویسی پایتون
شغل های برنامه نویسی پایتون برنامه نویسی پایتون یکی از زبان های برنامه نویسی محبوب و قدرتمند است که در حال حاضر در صنعت فناوری اطلاعات بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. این زبان برنامه نویسی به دلیل سادگی و […]
تولید اعداد تصادفی غیر تکراری در جاوا اسکریپت
در جاوا اسکریپت، میتوانید اعداد تصادفی غیر تکراری را با استفاده از آرایهها و توابع ریاضی تولید کنید. یک روش برای این کار به صورت زیر است: function generateRandomNonRepeatingNumbers(min, max, count) { if (count > (max - min + 1)) […]
وراثت در پایتون
وراثت یکی از مفاهیم اساسی در برنامهنویسی شیءگرا است که در زبان پایتون نیز قابل استفاده است. وراثت به ما این امکان را میدهد که یک کلاس جدید را بر اساس یک کلاس موجود تعریف کنیم و ویژگیها و رفتارهای […]
حلقه for در پایتون
حلقه for در پایتون برای تکرار یک بلوک کد بر اساس تعداد مشخصی از عناصر در یک ترکیب داده استفاده میشود. این حلقه معمولاً بر روی لیستها، رشتهها، تاپلها و دیگر ترکیبهای دادهای قابل تکرار استفاده میشود. ساختار کلی حلقه […]
محاسبه میانگین در numpy
برای محاسبه میانگین در numpy میتوان از تابع mean() استفاده کرد. این تابع برای محاسبه میانگین یک آرایه یا لیست از اعداد استفاده میشود. مثال: import numpy as np numbers = [1, 2, 3, 4, 5] mean = np.mean(numbers) print(mean) […]
تفاوت sort و sorted در پایتون
تفاوت بین sort و sorted در پایتون در روشی است که آنها لیست را مرتب میکنند. sort: این روش به صورت مستقیم روی لیست اعمال میشود و لیست را به صورت مستقیم تغییر میدهد. به عبارت دیگر، sort تغییری در […]
مرتب سازی رشته در پایتون
در پایتون میتوان از تابع sorted() برای مرتب سازی رشتهها استفاده کرد. این تابع یک لیست از کاراکترهای رشته را به عنوان ورودی میگیرد و رشته مرتب شده را برمیگرداند. به عنوان مثال: string = "python" sorted_string = sorted(string) print(''.join(sorted_string)) […]