آخرین مقالات

وراثت در پایتون

وراثت (Inheritance) یکی از مفاهیم کلیدی در برنامه‌نویسی شی‌گرا (OOP) است که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا کدهای خود را به‌صورت کارآمدتر و منظم‌تر سازمان‌دهی کنند. در پایتون، وراثت به شما امکان می‌دهد تا کلاس‌های جدیدی ایجاد کنید که ویژگی‌ها […]

حلقه for در پایتون

حلقه for در پایتون برای تکرار یک بلوک کد بر اساس تعداد مشخصی از عناصر در یک ترکیب داده استفاده می‌شود. این حلقه معمولاً بر روی لیست‌ها، رشته‌ها، تاپل‌ها و دیگر ترکیب‌های داده‌ای قابل تکرار استفاده می‌شود. ساختار کلی حلقه […]

یادگیری ماشین چیست؟

یادگیری ماشین (Machine Learning) یکی از جذاب‌ترین و پرکاربردترین شاخه‌های هوش مصنوعی است که در سال‌های اخیر توجه بسیاری از صنایع و محققان را به خود جلب کرده است. اما یادگیری ماشین دقیقاً چیست؟ به زبان ساده، یادگیری ماشین به […]

محاسبه میانگین در numpy

برای محاسبه میانگین در numpy می‌توان از تابع mean() استفاده کرد. این تابع برای محاسبه میانگین یک آرایه یا لیست از اعداد استفاده می‌شود. مثال: import numpy as np numbers = [1, 2, 3, 4, 5] mean = np.mean(numbers) print(mean) […]

تفاوت sort و sorted در پایتون

تفاوت بین sort و sorted در پایتون در روشی است که آنها لیست را مرتب می‌کنند. sort: این روش به صورت مستقیم روی لیست اعمال می‌شود و لیست را به صورت مستقیم تغییر می‌دهد. به عبارت دیگر، sort تغییری در […]

مرتب سازی رشته در پایتون

در پایتون می‌توان از تابع sorted() برای مرتب سازی رشته‌ها استفاده کرد. این تابع یک لیست از کاراکترهای رشته را به عنوان ورودی می‌گیرد و رشته مرتب شده را برمی‌گرداند. به عنوان مثال: string = "python" sorted_string = sorted(string) print(''.join(sorted_string)) […]

رسم گل در پایتون

برای رسم گل در پایتون، می‌توان از کتابخانه‌های مختلفی مانند matplotlib و turtle استفاده کرد. در ادامه، یک مثال از رسم گل با استفاده از کتابخانه turtle را می‌بینید: # برنامه ای برای رسم یک گل با استفاده از Turtle […]

رسم مربع در پایتون

برای رسم یک مربع در پایتون، می‌توانید از کتابخانه‌ی turtle استفاده کنید. در ادامه یک نمونه کد برای رسم یک مربع در پایتون آورده شده است: import turtle # ایجاد یک شیء از کلاس Turtle t = turtle.Turtle() # حرکت […]

رسم مثلث در پایتون

شما می‌توانید با استفاده از کتابخانه‌ی turtle در پایتون یک مثلث رسم کنید. در زیر یک نمونه کد برای این کار آورده شده است: import turtle # تابعی برای رسم مثلث def draw_triangle(side_length): for _ in range(3): turtle.forward(side_length) turtle.left(120) # […]

رسم قلب در پایتون

برای رسم یک قلب در پایتون، می‌توانید از کتابخانه‌های گرافیکی مانند turtle یا matplotlib استفاده کنید. در ادامه، روشی برای رسم یک قلب با استفاده از کتابخانه turtle را بررسی می‌کنیم: import turtle # تنظیمات اولیه turtle.speed(1) # سرعت حرکت […]

الگوریتم جستجوی ترتیبی (Interpolation Search)

در علم کامپیوتر و الگوریتم‌ها، جستجوی ترتیبی یکی از روش‌های اصلی برای یافتن مقدار خاص در یک مجموعه داده مرتب است. یکی از نسخه‌های بهبود یافته این الگوریتم، جستجوی ترتیبی با استفاده از فرمول ترتیبی یا به اصطلاح “Interpolation Search” […]

الگوریتم جستجوی دودویی (Binary Search)

الگوریتم جستجوی دودویی یکی از پایه‌های اساسی در علوم کامپیوتر و الگوریتم‌هاست. این الگوریتم به شکل مؤثر و سریع در جستجو و یافتن عناصر در یک مجموعه‌ داده مرتب کمک می‌کند. بر اساس ایدهٔ تقسیم و حاکمیت، الگوریتم جستجوی دودویی […]